środa, 13 stycznia 2010

Hurtownia Danych OLAP - BEZ AFINA!

http://afin.net/webcasts/HurtowniaDanych_Excel&Access&OLAP&HTML.swf

Streszczenie filmiku:
Będziemy wykorzystywać tylko STANDARDOWE aplikacje Microsoft    
Office(!)

1. Tworzymy nowy plik Accessa i w nim łączymy (jako tabele    
dołączone!) tabele z różnych źródeł danych, tu:
1.1. SQL Server (wersja Express, serwer lokalny, dane faktur -    
'faktura')
1.2. Access (dane kontrahentów - 'odbiorca')
1.3. Excel (słownik regionów - 'region')
Tabele pobrane są, dla uproszczenia, bez żadnych filtrów i    
uszlachetnień

2. Tworzymy relację pomiędzy tabelami

3. Budujemy 'kwerendę składającą' o nazwie 'SzerokaTabela'

4. Uruchamiamy Excela, tworzymy w nim kwerendę DO ACCESSOWEJ    
KWERENDY 'SzerokaTabela', pobieramy wszystkie pola i budujemy    
kostkę OLAP
4.1. Budujemy kwerendę, składającą dane z trzech tabel do jednej    
szerokiej tabeli wynikowej (widoku)
4.2. Uruchamiamy Excelowego kreatora modułów danych OLAP (W    
standardzie Excela od wersji 2000)
4.3. Projektujemy kostkę, najpierw miara, potem wymiary, następnie    
podajemy, gdzie ma zostać zapisany moduł danych (kostka OLAP, plik    
CUB) oraz gdzie ma zostać zapisana jego definicja (plik OQY)
Kostka OLAP również jest celowo najprostsza, jak być może: jedna    
miara, trzy wymiary, prosta hierarchia.

5. Otwieramy kostkę OLAP w Excelu, tworzymy tabelę przestawną i    
wykres przestawny

6. Publikujemy wykres przestawny jako stronę internetową,    
używając opcji 'Dodaj interakcję', czyli używamy OWC (Office Web    
Components)

7. W celu pokazania automatyzacji całego procesu, otwieramy na    
chwilę plik Excela ze źródłową tabelą 'region' i dokonujemy w    
niej zmian - tu: zmieniamy przyporządkowanie miasta 'Warszawa' do    
innego regionu - tu: tworzymy nową pozycję słownikową -    
'Warszawka', a potem, w tym samym celu, zmieniamy w ogóle    
regionalizację na 'MójRegion1' i 'MójRegion2'

9. Gotowe. Tworzymy analizy, jakie tylko chcemy.

Wnioski:
Do budowy aplikacji "Business Intelligence", posiadającej WSZYSTKIE    
JEJ STANDARDOWE CECHY, tj.:
1. Program ETL (tu: pobranie 'dynamiczne' danych z różnych baz    
danych)
2. Przetwarzanie danych na poziomie hurtowni (tu: relacja,    
złączenie tabel, stworzenie dodatkowej kwerendy)
3. Przetwarzanie na poziomie narzędzia analizy wielowymiarowej OLAP    
(tzw. DTS) - tu: kostka OLAP
4. Publikacja - tu: opublikowanie i używanie w interfejsie WEB-owym
5. Analiza - przestawianie, drążenie, zmiana słowników, itp.,    
itd.
6. Wszystko odświeżalne (w tym kostka, której już ani nie    
otwieramy, ani nie edytujemy) z poziomu interfejsu WEB-owego, jednym    
kliknięciem myszy.

... nie potrzeba nic więcej, tylko ... trochę wiedzy.

WSZYSTKO JEST MOŻLIWE. ZA DARMO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz