czwartek, 13 września 2012

CUBEVALUE (PowerPivot) vs GETDATAOLAP (AFIN)

Ale jaja!

Zrobiłem pewien eksperyment - raczej powinienem go pokazać na    
filmie, niż opisać, ale, gdybym zrobił film, nie wiadomo byłoby,    
o co chodzi - dużo ruchów, a efekt to jest wartość albo jej nie    
ma.

Spróbuję opisać temat i może potem nakręcę film.
Krążąc po Internecie natknąłem się na
http://www.powerpivotpro.com/2010/06/using-excel-cube-functions-with-powerpivot/
Pomyślałem - fajnie, ktoś tam w tym MS jednak myśli i E2010 ma    
szansę dorównać (hihihihi) AFINOWI w temacie dostępu do kostek .cub.

Więc zrobiłem test
"PP" = PowerPivot "tp" to tabela przestawna (Pivot table):
1. PP - tabela 'faktura' - tp - zamiana tabeli OLAP na funkcje - jest:
=WARTOŚĆ.MODUŁU("PowerPivot Data";"Suma WART_NET";"Darex) = jest    
jakaś wartość, jaka - nieważne - jest!
Super! To działa. I jak fajnie, znaczy szybko i przejrzyście dla    
użytkownika - super!

To poszedłem dalej
2. PP - tabela 'faktura' - tp - zamiana na funkcje - znowu jest, OK.    
Tym razem jednak daty nie klienci w tp.
=WARTOŚĆ.MODUŁU("PowerPivot Data";"Suma WART_NET";"2004-05-03") =    
JEST! Jest wartość! Aż się zaczerwieniłem z podniecenia. Czyli    
można grzebać po całym zakresie danych a on wie, co z jakiego    
wymiaru - su-per!

No ale - pomyślałem -  że taki "Darex" to element wymiaru w    
tabeli faktura, ale też w innych tabelach, np. 'odbiorca'. Gdy jest    
relacja, tj. jest to jedna baza danych - to może i nawet byłoby    
OK, ale co to za analiza na jednej bazie danych.
Dodałem więc tabelę 'odbiorca' bez relacji z miarą 'licznik'
Działa. Fajnie.

3. Przeszedłem do poprzednich arkuszy z funkcjami i ...

... NIE DZIAŁA.


Ta cała impreza - cały tam Power Pivot i te wszystkie    
nowoczesności to nic innego, jak trochę lepsza, nie - nie lepsza!    
- ładniejsza! - tabela przestawna. Jak się zmieni układ tabeli,    
to wszystkie poprzednie funkcje WEŹDANETABELI (GETPIVOTDATA) przestają działać.
Z tym, że w starym Excelu można było dwie tabele w skoroszycie i    
funkcje z obu tabel, a tu nie - jeden PP na skoroszyt.
Można, oczywiście, wiele skoroszytów, tam wiele PP i jeden arkusz    
zbiorczy z funkcjami - ale WTEDY NIC NIE DZIAŁA, bo wszystkie    
funkcje mają takie samo źródło danych, czyli "PowerPivotData" i    
żadna funkcja nie wie, bo przecież nie ma skąd wiedzieć, z    
którego kesza (cache) ciągnąć.

Czyli PowerPivot NIE UMYWA SIĘ do funkcji AFINA.
(Dostępne od 6 lat.)
http://afin.net/webcasts/HowTo_InsertFunction_GETDATAOLAP.swf

W funkcjach AFINA - GETDATAOLAP - podajesz źródło - kostkę - i    
możesz sparametryzować to źródło oraz miarę i wymiar, jaki TY    
chcesz, a nie jaki się stworzył. Czyli co chcesz, na prawo, na    
lewo, w górę i w skos.
W PowerPivot - excelioza, 100 linków i wyszukaj.pionowo.

Kocham nowoczesność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz