Wojciech Gardziński, Krzysztof Rumiński ©2002-2013
Program 2-dniowego kursu
MS
Query, podstawy baz danych i języka SQL dla analityków
Adresaci:
Analitycy, kontrolerzy finansowi, księgowi,
analitycy sprzedaży, menadżerowie
Cel:
Poznanie podstaw budowy, struktury i metod
dostępu do baz danych, języka zapytań SQL oraz zasad współpracy z popularnymi
bazami plikowymi i serwerowymi
Efekty:
Nabycie praktycznych umiejętności
dostępu do baz danych dla celów analizy biznesowej.
Odkrycie efektywnych metod
analizy, dających zaskakujące możliwości tworzenia raportów
Radykalna zmiana podejścia do
analizy danych, zwiększenie jej efektywności i i wygody.
Profesjonalizacja analizy danych,
łatwiejsza komunikacja ze specjalistami serwerowych baz danych
Program:
1. Po
co?
a. Czego
nie można (i czego nie należy robić ) w Excelu i VBA?
b. Czy SQL
jest dla zwykłych ludzi i jak się go uczyć?
c. Jak
uczyć się SQL?
d. Excel,
Access, a może coś innego (jakie platformy dostępu do danych)?
2. MS
Query – najprostszy, darmowy, ogólnie dostępny i w pełni funkcjonalny,
graficzny edytor zapytań SQL – ćwiczenia, ćwiczenia, ćwiczenia.
a. Tradycyjna
architektura analizy, architektura klient-serwer, pośrednia warstwa aplikacji
dostępu do danych – sterowniki ODBC i OLE DB, źródła danych i sposoby tworzenia
nowych źródeł
b. Podstawy
dostępu– wybór źródła danych, bazy danych, tabeli, pola
c. Zapytania
do bazy bez znajomości SQL - operacje bazodanowe
d. Wzbogacanie
zapytań o własne pola, formuły, agregaty (sumy, zliczanie, inne)
e. Jeśli
nie MS Query, to co? (inne edytory zapytań SQL)
f. Co
to jest „hurtownia danych”? Nie wiecie? To robimy!
3. Podstawy
baz danych
a. Pojęcia
podstawowe: baza, tabela, pole w różnych systemach bazodanowych
b. Pojęcia
relacji, sprzężenia (różne rodzaje), indeksu, kluczy
c. Kilka
słów o administracji – zarządzanie, efektywność, wybór bazy dla realizacji
naszych celów analitycznych
4. Podstawy
SQL
a. Składnia
b. Wybieranie
danych czyli najczęściej używane słowo języka profesjonalnych analityków (a nie
zaawansowanych excelistów)
c. Mówienie
pełnymi zdaniami: łączenie danych ze słownikami, tworzenie słowników
d. Składanie
danych, również z różnych źródeł danych (konsolidacja)
e. Podstawy
przetwarzania danych dla celów lepszej ich analizy
f. Tworzymy
własną bazę danych
5. Podsumowanie
a. Użycie
PRAKTYCZNE
b. Ścieżki
dalszego rozwoju nabytych umiejętności
c. Model
współpracy z IT: analityk jest szefem informatyka baz danych. Umie zlecić pracę
specjaliście i umie ocenić jej wynik.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz